Fotogram.org - Fotoğraf Adına Ne Varsa

E-posta Yazdır PDF
Kullanıcı Değerlendirmesi: / 2
ZayıfMükemmel 

CINDY SHERMAN

AddThis Social Bookmark Button

Kavramsal Fotoğrafın Ustagözü
Cindy Sherman 1954 Yılında ABD New Jersey de doğmuştur. Fotoğraf sanatçısı ve aynı zamanda da film yönetmenidir. Sherman 1970 ve 1980 yıllarının kültürel ortamıyla biçimlenen bir uygulayıcıdır. Feministlerle uyumlu çalışmalar sergilemiş ve fotoğraflarını kavramsal sanat postmodornizim, feminizm eksenleri doğrultusunda geliştirmiştir.
1977-80 döneminde ürettiği “İsimsiz Film Kareleri” portfolyosu ilk tanınan çalışmasıdır. Kendini yüzlerce kez kadın hatta erkek model olarak’ta canlandırması vardır. Sherman, sürekli olarak kadınlara verilen klişe rolleri sorgulamaktadır. Sonraki çalışmalarında erkek dergilerini,çocuk masallarını, moda dünyasını,sanat tarihindeki önemli imgeleri işlemiştir.


İlk çalışması olan "isimsiz film kareleri" portfolyosu 1995 yılında New York Modern Sanatlar Müzesi tarafından bir milyon dolara satın alındı. Dönemin moda kavramlarını ve akımlarını kullanmayı bilen Sherman, sürekli başvurduğu feminist izleğini feminizm anlayışındaki değişiklikler doğrultusunda uyarlamayı bildi.
Sherman, son dönem işlerinde büyük boy renkli baskılarla vitrin mankenleri, tıbbi protezler, cinsel yardım araçları, plastik vücut parçaları, maskelerle hazırlanmış cinsel ilişki mizansenleri ya da kusmuk çöp resimleri gibi grotesk konulara yönelmiş, bu yüzden de kültürel fırsatçılık ve entelektüel sansasyonelizm ile eleştirilmiştir. New York Eyalet Üniversitesi’nde sanat okudu. Üniversite yılarında kılık değiştirme ve makyaj ile görünüşünü değiştirerek otoportreleriniçekmeye başladı. 1977’de ulusal sanat bursu kazandıktan sonra New York’a yerleşen Sherman, 1977-1980 döneminde, filmlerde kadınlara verilen klişe rolleri sorgulayan, model olarak kendisini kullanarak fotoğrafladığı “Untitled Film Stills” (İsimsiz Film Kareleri) serisi ile sanat çevrelerinde tanındı. 1995 senesinde, bu çalışma MOMA (New York Modern Sanatlar Müzesi) tarafından bir milyon doların üzerinde bir fiyattan satın alındı, böylece Sherman’ın sanat dünyasındaki yeri de tartışmasız hale geldi. Kendisini de model olarak kullandığı daha sonraki çalışmalarında Sherman, erkek dergilerini, çocuk masallarını, moda dünyasını, sanat tarihindeki önemli imgeleri işledi. Son dönem işlerinde büyük boy renkli baskılarla vitrin mankenleri, tıbbi protezler, cinsel yardım araçları, plastik vücut parçaları, maskelerle hazırlanmış cinsel ilişki mizansenleri ya da kusmuk çöp resimleri gibi grotesk konulara yöneldi. Cindy Sherman'a göre: "Cinsel organları kullanarak, sevimli ya da şok edici resimler etmek kolay. Zor olan acı keskin yine de açık seçik görüntü elde etmek." Cindy Sherman’ın eserlerinde asıl anlatmak istediği kadınların nasıl göründüğünden ziyade erkeklerin kadınları nasıl gördüğüdür.
Sherman, fotoğrafı saf haliyle değil, bir kavramsal sanat malzemesi olarak kullanır. O bir fotoğrafçı değil, bir kavramsal sanatçı, bir gösteri sanatçısıdır. Malzemesiyse bulunduğu dönemin güncel fikir akımlarıdır.

 


ESERLERİ:
(2004) Cindy Sherman: Centerfolds. Skarstedt Fine Art. ISBN 0-9709090-2-0.
(2003) Cindy Sherman: The Complete Untitled Film Stills. Museum of Modern Art. ISBN 0-87070-507-5.
(2002) Elisabeth Bronfen, et.al. Cindy Sherman: Photographic Works 1975-1995 (Paperback). Schirmer/Mosel. ISBN 3-88814-809-X.
(2001) Early Work of Cindy Sherman. Glenn Horowitz Bookseller. ISBN 0-9654020-3-7.
(2000) Leslie Sills, et.al. In Real Life: Six Women Photographers. Holiday House. ISBN 0-8234-1498-1.
(2000) Amanda Cruz, et.al. Cindy Sherman: Retrospective (Paperback). Thames & Hudson, ISBN 0-500-27987-X.
(1999) Essential, The: Cindy Sherman. Harry N. Abrams, Inc., ISBN 0-8109-5808-2.
(1999) Shelley Rice (ed.) Inverted Odysseys: Claude Cahun, Maya Deren, Cindy Sherman. MIT Press. ISBN 0-262-68106-4.

Kaynaklar:
1 - Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Grafik ve Anabilim dalı   
2 - http://www.msxlabs.org

Yorum ekle


Güvenlik kodu


Yenile